Branże

RFID NFC stosowane są w wielu branżach, gałęziach i dziedzinach życia gospodarczego i społecznego.

RFID NFC  na całym świecie zyskują coraz więcej zwolenników i zastosowań. Obecnie praktycznie trudno znaleźć obszar związany z rzeczami materialnymi, w którym skorzystanie z możliwości jakie daje identyfikacja radiowa, skutecznie nie rozwiązuje wielu problemów. Najczęściej dotyczy to wyzwań w zakresie identyfikacji, ewidencji, inwentaryzacji, kontroli i zarządzania.

RFID NFC zastosowania

Teraz, dzięki nowym możliwościom jakie stwarza technologia RFID możesz w prosty i automatyczny sposób nadzorować wiele milionów przedmiotów w czasie rzeczywistym. Na dodatek, mogą to być nie tylko przedmioty statyczne, ale również poruszające się. Ponadto, wcale nie muszą być widoczne  i mogą znajdować się w odległości nawet kilku metrów od czytników.  Jeżeli dodasz do tego, że tagi dzięki którym te przedmioty są identyfikowane, są tanie i  nie wymagają zasilania. A ponadto, są bardzo odporne mechanicznie i na warunki środowiskowe oraz mogą mieć małe rozmiary, to staje się jasne, dlaczego ta technologia zyskuje tak wielką popularność.

Identyfikacja radiowa  znaczy nie tylko „nowocześniej”. To przede wszystkim: taniej, szybciej,  łatwiej i dokładniej, niż z zastosowaniem tradycyjnych metod. Dodatkowo, zyskujesz zupełnie nowe możliwości, jakie daje współczesna technika i aktualnie dostępne technologie.  W tym kontekście, możliwości znaczników RFID w stosunku do np. kodów kreskowych lub QR, można porównać do możliwości dobrego samochodu w stosunku do hulajnogi, na autostradzie 🙂

W jakich branżach najczęściej znajdziesz RFID ?

Właściwie, to trudno wymienić branże i dziedziny  w których tagi i system RFID są najbardziej popularne. Zresztą, w skali świata sytuacja w tym zakresie wygląda bardzo różnie. Dla przykładu, są kraje w których funkcjonują już całkowicie bezobsługowe markety.  Działają one w oparciu o technologię identyfikacji radiową.

Jak działa automatyczny sklep wykorzystujący RFID?

Wyobraź sobie, że jesteś klientem 🙂
Wchodzisz, zabierasz co chcesz i wychodzisz ze swoimi zakupami. Czy można sobie wyobrazić wygodniejsze zakupy w realnym sklepie?
Nawet nie są konieczne jakieś bramki, bariery itp.
Przy wyjściu wyświetli ci się lista twoich zakupów oraz należność, w celu potwierdzenia.
Ewentualnie w trakcie płatności możesz być zapytany o kod PIN do karty. Chyba że wolisz skorzystać z, również zbliżeniowej,  aplikacji w swoim smartfonie z NFC.

Praktycznie wszystko dzieję  się w takim supermarkecie automatycznie i w sposób dyskretny, dając ci poczucie komfortu. Nie musisz nic wiedzieć, stosować się do jakichś zasad, o nic pytać lub na cokolwiek czekać. Inni klienci lub nieliczne osoby z obsługi, nie muszą widzieć co kupujesz.
Jeżeli zechce uzyskać szczegółowe informacje na temat jakiegoś produktu, to po prostu zbliżasz do niego swój telefon.  Natychmiast otrzymujesz wyczerpującą, multimedialną informację na jego temat. Czy nie wygląda to na sklep przyszłości? Czy sam nie chciałbyś tak kupować, jeżeli już wybierzesz się do sklepu?

A jak to wygląda od strony zarządzania i obsługi?

W takim sklepie wszystkie procesy od przyjęcia towarów, przez nadzorowanie stanów magazynowych, wystawienie, sprzedaż i zapłatę, mogą być zautomatyzowane dzięki RFID. Może to obejmować  również  kontrolę antykradzieżową, obsługę posprzedażową i gwarancyjną. Jeżeli tag RFID jest trwale wbudowany w dany towar, to odczytywanie i modyfikowanie zapisanych w nim informacji jest możliwe przez cały czas jego „życia”. Nawet kilkadziesiąt lat! Otwiera to ogromne możliwości przed producentem, dystrybutorem, sprzedawcą i serwisem.
Oczywiście, w przypadku powiązania tych danych z danymi osobowymi użytkownika, może w niektórych przypadkach to rodzić też różne wątpliwości i zagrożenia. Wszystko zależy od tego, na ile klienci i instytucje powołane do ochrony prywatności,  będą i świadome  tych zagrożeń i skutecznie nie dopuszczą do inwigilacji i budowania takich powiązań.  Zresztą nie dotyczy to tylko sklepów i RFID, ale jest dużym wyzwaniem w naszym, coraz bardziej zautomatyzowanym świecie.

Co  jeszcze?

Przykładowo: system automatycznie nadzoruje kiedy kupujący zabrał konkretny towar z danej półki, czy na czas został dostarczony kolejny w jego miejsce. Ponadto, czy produkt dotarł w oczekiwanym czasie do drzwi wyjściowych i czy został zapłacony. A może przebywał „za długo”  w przebieralni lub został wyniesiony poza przypisany mu obszar. Czy towary zabrane ze sklepu nie pojawiły się np. w windzie, przejściu lub na parkingu bez dokonania zapłaty  i czy uwzględniono ich sprzedaż w kolejnym zamówieniu, itp.
Żeby było ciekawiej, informacje te może dotyczyć każdego, konkretnego egzemplarza towaru. Może to mieć duże znaczenie dla serwisu posprzedażowego  i obsługi gwarancyjnej.  Możliwe jest nawet rejestrowanie i automatyczne analizowanie sposobów przemieszczania się klientów z konkretnymi towarami w obrębie obiektu.  Oczywiście, taki system może  znacznie więcej niż opisano powyżej 🙂

Na przeciwnym biegunie są kraje w których  tagów RFID nie wykorzystuje się nawet w oficjalnych dokumentach państwowych, a przeciętnemu obywatelowi terminy takie jak: identyfikacja radiowa, RFID, NFC, tag … kompletnie nic nie mówią.

A u nas?

Wydaje się, że obecnie w Polsce identyfikacja radiowa najszerzej stosowana jest w branżach związanych z ochroną, transportem i produkcją. Na przykład, karty zbliżeniowe i breloki działają jako identyfikatory osób w systemach kontroli dostępu i domofonach. Tagi w postaci dysków samoprzylepnych lub przykręcanych pracują jako punkty kontrolne, umieszczone na konkretnych obiektach / urządzeniach. Na przykład w systemach nadzorujących pracę wartowników lub służb utrzymania ruchu i serwisantów. Różnego typu tagi RFID służą do oznaczania: produktów, opakowań zwrotnych, elementów wymiennych, akumulatorów, pojazdów, konkretnych miejsc lub obszarów, maszyn, narzędzi,  wyposażenia, itp.

W przypadku na razie NFC królują systemy płatnicze (karty zbliżeniowe i aplikacje na telefon) oraz reklama (np. tagi NFC zabudowane w kalendarzach, folderach, wydawnictwach drukowanych i innych formach reklamowych). Coraz częściej, tagi  znajdują też zastosowanie jako identyfikatory i oznaczniki wyposażenia, urządzeń, akt i dokumentów, itp.

Poczytaj, jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o tagach i ich zastosowaniach

Wdaje się, że największym „naturalnym” beneficjentem tej nowoczesnej technologii powinna być logistyka, w powiązaniu z produkcją i handlem. Jednak w tej dziedzinie w naszym kraju  wciąż dominują kody graficzne (jednowymiarowe, np. kod kreskowy lub 2 wymiarowe, jak kod QR).  Nie bardzo wiadomo, kiedy nastąpi ten od dawna oczekiwany przełom  w tym zakresie.
Właściwie, oprócz niższej ceny, kod graficzny ma same wady w stosunku do taga RFID. Na szczęście ceny tagów od lat spadają. Obecnie koszt taga sięga już kilku- kilkunastu groszy. W przypadku większości towarów z pewnością nie stanowi to bariery. Prawdopodobnie, najczęściej to nie cena jest czynnikiem hamującym wykorzystanie wielu nowych możliwości, jakie daje technologia RFID w logistyce.

Oprócz powyższych branż, aktualnie w Polsce tagi RFID / NFC najczęściej znajdują zastosowanie  w:

  • pralniach (do identyfikacji rzeczy poddawanych procesowi prania),
  • bibliotekach (identyfikacja użytkowników , książek, czasopism i innych zbiorów),
  • archiwach (oznaczanie akt i innych zasobów),
  • zawodach sportowych (systemy do pomiaru czasu na imprezach masowych, oznaczenie punktów kontrolnych w biegach na orientację i przełajowych),
  • rozrywce i rekreacji ( np. identyfikacja elementów w grach i zabawach),
  • szkolnictwie (identyfikatory i legitymacje dla uczniów i nauczycieli, dostęp do urządzeń i wybranych obiektów),
  • służbie zdrowia (identyfikatory personalne, oznaczenie narzędzi, wyposażenia, w laboratoriach, materiałów, itp.),
  • turystyce (interaktywne oznakowanie atrakcji turystycznych, obiektów, szlaków, wydawnictw …),
  • energetyce (tabliczki informacyjne, oznaczenia infrastruktury, identyfikacja środków ochrony osobistej, itd.),
  • drogownictwie (oznaczanie elementów infrastruktury drogowej, identyfikacja wykonawców …),
  • telekomunikacji (identyfikacja kabli i innych elementów, oznakowanie urządzeń, nadzorowanie prac serwisowo- remontowych),
  • sądownictwo (oznaczanie i nadzór nad aktami , kontrola dostępu do pomieszczeń i urządzeń, itp.),
  • muzealnictwo (dyskretne znakowanie eksponatów i dzieł sztuki, ewidencja i inwentaryzacja zasobów oraz wyposażenia, kontrola dostępu),
  • i w wielu innych .

RFID NFC w przyszłości?

W ramach podsumowania trzeba stwierdzić, że technologia RFID / NFC , która już jest stosowana w bardzo wielu miejscach, posiada jeszcze większy, niewykorzystany potencjał rozwojowy. W  przyszłości należy spodziewać się znaczącego wzrostu skali  i obszarów jej stosowania. Zapewne pojawi się również w  branżach i dziedzinach gospodarki w których dotychczas  nie była jeszcze znana i stosowana.  Będzie to wynikało z  wielu jej przewag i wygody użytkowania oraz  malejącej cena tagów RFID. Istotnym czynnikiem wspomagającym, będzie wzrost świadomości i oczekiwań użytkowników. Nieustannie postępuje też rozwój technologiczny w zakresie identyfikacji radiowej. W zawiązku z tym należy się spodziewać, że oprócz  już i tak bardzo szerokich możliwości jakie aktualnie daje RFID, pojawią się dodatkowe, istotne dla kolejnych generacji zastosowań.

Wprawdzie nie spełniły się prognozy z przełomu wieków, zapowiadające gwałtowny rozwój tej dziedzinie na świecie. Niemniej, od ponad 30 lat jesteśmy świadkami nieustannego rozwoju w tym zakresie. Również w Polsce widać nieustanny postęp  w  stosowaniu i poziomie rozwiązań opartych na RFID.  Przybywa też firm i podmiotów zajmujących się profesjonalnie tą dziedziną, w bardzo wielu zakresach.

Nie ukrywamy, że nasza firma działając od 1990r. ma również niemały udział  w rozwijaniu i podnoszeniu na wysoki, światowy poziom krajowych rozwiązań w zakresie identyfikacji radiowej. Służy temu zarówno zapewnianie przez nas stabilnych dostaw różnorodnych i dostosowanych do potrzeb użytkownika tagów RFID / NFC,  jak i nasza działalność badawcza, projektowa, edukacyjna  i doradcza w tym zakresie.

 

RFID NFC

Jeżeli szukasz właściwego rozwiązania w zakresie zastosowań identyfikacji radiowej, to nie zwlekaj !

Zadzwoń (+ 48 33 8218 777) , napisz lub odwiedź nasze biuro  w Bielsku-Białej przy ul. Krakowskiej 33.

RFID NFC – potrzebujesz tagów lub systemu?     Skontaktuj się z nami !

Z przyjemnością rozwiążemy różnorodne problemy w zakresie technologii RFID / NFC.
Nie tylko proste, ale również  te najbardziej złożone.
Jeżeli jednak Twoje potrzeby wymagają  indywidualnego i innowacyjnego podejścia, to jeszcze  lepiej. Takie wyzwania pasjonują nas bardzo!

Oczywiście, możemy też pomóc w integracji systemów RFID (NFC) z innymi rozwiązaniami, jak: systemy automatycznej identyfikacji,  czytniki kodów QR i kreskowych, systemy monitoringu, systemy alarmowe, systemy pomiaru czasu. Ponadto systemy ewidencyjne i inwentaryzacyjne, itd.
Aż po, imprezy i zawody sportowe, NFC w telefonie, identyfikatory , odzież roboczą, automatyzację usług pralniczych, muzea, szkoły, komunikację, lotnictwo, itp.

Na zakończenie informujemy, że nie zajmujemy się systemami „chipowania” zwierząt. Nawet nie wspominając o tagach RFID do trwałego znakowania („czipowania”) ludzi.

 

Tagi i systemy RFID NFC odpowiednie dla Twojej branży !